Omnia Solutions

Actualitat

Eines per mesurar el resultat de les campanyes online - Omnia Solutions
  • 10-11-2015

Eines per mesurar el resultat de les campanyes online

A l'hora de mesurar els resultats d'un producte web o de campanyes de màrqueting en internet, existeixen diverses tècniques per obtenir les dades que ens poden ser útils per estudiar l'origen del nostre tràfic i el perfil dels nostres usuaris a la xarxa.

En aquesta Newsletter enumerarem les principals fonts de mesurament i seguiment que existeixen en internet.

Cookies

Les Cookies són uns arxius de dades que les pàgines web envien a través de la xarxa als nostres dispositius i ho fan a través del servidor on aquesta s'allotja. En accedir des del nostre navegador a una web amb Cookies, les dades que s'emmagatzemen en el nostre ordinador o dispositiu portàtil queden en format de text, d'aquesta manera cada vegada que sol·licitem els mateixos documents el nostre disc dur envia l'arxiu de cookies al servidor amb tota la informació que conté sobre l'usuari.

La pregunta del milió: Quines dades emmagatzemen les Cookies?

Aquestes emmagatzemen hàbits de navegació de l'usuari a la web que ha enviat aquests arxius i que entre molts uns altres fan referència a:

Adreça IP, data i hora de connexió


Nom i i contrasenya de l'usuari per connectar-se en el lloc


Marca i versió del nostre navegador


Sistema operatiu

Unes cookies ben intencionades no haurien d'emmagatzemar en el servidor dades personals de l'usuari sense el consentiment d'aquest a través de formulari d'acord amb les lleis de la Llei de Protecció de Dades.

Els usuaris es beneficien de les cookies perquè personalitzen les seves visites per endavant. També se solen donar molt en les compres online quan emmagatzemem els productes en la cistella de la compra tradicional.

Pixel de control

Un Píxel de Control és una imatge incrustada en un document HTML, ja sigui en una web o en un email en aquest format. Aquest és invisible a l'usuari i pot tenir format de gif transparent de mesures ínfimes dins del propi codi HTML.


El seu funcionament és simple: cada vegada que un navegant visita una URL que té un Píxel de Control, aquest envia la seva adreça IP al servidor que l'allotja, es contrasta la informació i reconeix la visita de l'usuari a través de les dades que arriben de la cookie i el Píxel de Control.

Aquesta tècnica s'utilitza molt als programes d'email màrqueting per saber si un usuari ha obert una newsletters, si l'ha reenviat, eliminat sense llegir etc.

Eines dels nostres servidors

Existeixen diverses eines que provenen del funcionament d'Internet i dels servidors web que també es poden explotar a favor del màrqueting, per exemple: Hosts.txt, els arxius .log i les bases de dades Whois.

El fitxer host.txt:

aquest és un tipus de fitxer en el qual s'emmagatzema el nom del host amb la seva adreça IP en la pròpia màquina de l'usuari.

Si lawebnostra.com té una IP 87.233.120.69 el que fa és associar aquesta IP al seu nom del domini de manera que si en el navegador escrivíssim la IP en comptes de lawebnostra.com accediríem igualment al web.

Amb aquesta simple dada podem saber les pàgines visitades per l'usuari sense que aquest es dongui compte, i d'aquesta manera s'emmagatzemen les dades i paràmetres d'interès per a les empreses que creen campanyes de publicitat online.

Els arxius .log:

en qualsevol servidor web es pot disposar d'aquests arxius ja que són d'obligat compliment per la llei. Això es fa perquè en cas de delicte cibernètic o atacs hackers podem saber dades d'interès sobre aquest tema.

Aquests .logs emmagatzemen la IP del visitant, la data i l'hora de la seva entrada, i els serveis i arxius sol·licitats.

Bases de dades Whois:

a la xarxa existeixen unes bases de dades que permeten conèixer la propietat de totes les adreces IP, de tal manera que si per exemple consultem una IP determinada que ens acaba d'enviar un email, podríem saber a qui pertany aquesta.

Molts de vosaltres pensareu que són qüestions molt tècniques i difícils de portar a la pràctica. En realitat, seria difícil si no existissin diferents programes d'estadístiques que ens permeten analitzar les dades de forma ràpida i senzilla.
L'aplicació d'anàlisi i estadístiques web més popular és hereva de tots aquests sistemes o tècniques que originàriament no estaven tan identificades amb el màrqueting online, es diu Google Analytics.

Google Analitycs

Aquesta aplicació del gegant de la xarxa Google, és una solució gratuïta per a l'anàlisi web per a aquelles empreses o usuaris que necessitin informació detallada sobre les fonts del seu tràfic web o l'eficàcia de les seves campanyes online.

A través de múltiples opcions, aquesta eina ens permet detalls del tràfic d'un lloc web així com mesurar l'eficàcia de les diferents accions de màrqueting que realitzem com per exemple: enviament de emailing, publicitat patrocinada, campanyes de promoció en cercadors… i a més, està perfectament integrat amb Google Adwords.

Per fer ús d'aquesta eina gratuïta de Google, haurem d'estar donats d'alta a http://www.google.com/analytics/ i una vegada tinguem un compte creat, haurem de disposar del codi javascript que ens ofereix Google Analitycs i incrustar-ho en totes les pàgines que desitgem rastrejar de la nostra web tal com Google ens suggereix.

 A manera d'introducció a les eines d'anàlisis i estadístiques de dades per a la web aquesta news ens serveix per veure com és l'origen d'aplicacions tan importants com Google Analitycs.

En propers articles veurem com endinsar-nos al món de les estadístiques web i com fer-ho de la mà de Google Analitycs, newsletters aptes per a aquelles persones que no tenen coneixements avançats o mai han vist les bondats d'aquesta magnífica eina.

Compartir