Un comerç electrònic és un exercici de responsabilitat que va més enllà de tenir una web amb una cistella de la compra. Avui ens agradaria detallar en aquesta newsletter les funcionalitats bàsiques que un ecommerce saludable hauria d'implementar.
Creant el concepte:
Haurem d'estudiar el públic objectiu, com és el nostre nínxol de mercat, com anem a atacar-ho etc.
Què anem a oferir? Logística específica ràpida, pagaments, catàlegs, tecnologia nova etc.
Triant les funcions:
fem wireframing per millorar i evolucionar el comerç electrònic. L'avantatge és que el cost és molt barat. Es pot testear amb usuaris en aquesta fase perquè aportin el seu propi punt de vista.
Fem un esbós amb paper i llapis:
Una vegada fet l'esbós o fet el wireframing cal dissenyar-ho i aquí entra la figura del dissenyador.
Parlem amb el dissenyador:
quan estigui acabat cal testearlo amb persones de confiança.
A testar:
Navegació:
senzilla i clara, sense un gran nombre de clics que maregi al client és fonamental. També cal minimitzar els errors de copywriting.ha d'aportar confiança al consumidor. La confiança és la diferència entre que un usuari es vagi o es quedi.
Cistella de la compra:
Registre senzill, com més dades demanem menys es registren els usuaris. Demanar poques dades a l'inici i més al moment de fer la compra quan ja està registrat és una bona política. Cal tenir una personalització del ecommerce per cada usuari, crear una comunitat on puguin ser escoltats també són serveis associats al procés de compra.
Serveis associats a la compra:
en les dades, passarel·la de pagament etc. Protegir la nostra base de dades.
Seguretat:cal aconseguir que els usuaris es converteixin en clients dissenyant landing pages específiques.
Disseny web:Disposar d'un catàleg atractiu i actualitzat, controlant els preus de la competència.
Catàleg productes:oferir promocions atractives per aconseguir la primera compra.
Promocions:cal estructurar bé la base de dades per trobar el producte exacte.
Cercador:
Com serà el seu panell d'usuari? Podem fer gamificación perquè el client vagi donant les seves dades per poder-lo conèixer millor.
Registre i àrea d'usuaris:
Importació i tractament massiu de dades:
introduir les dades a mà és complicat. L'ideal és crear un sistema d'importació de forma senzilla i sense perdre dades. És fonamental tenir ben estructurada la base de dades perquè sigui ràpid.
cal saber les dades més importants dels nostres clients.
Processament selectiu de dades:
bàsicament que estigui en bon estat o vigent (dates de caducitat, promocions vençudes etc.)
Verificació de producte:
Fa referència a les etiquetes que anem a utilitzar per definir el nostre producte.
Eina de catàleg:
Edició de continguts:
tractar els continguts amb story telling és a dir: explicant una història. Cal donar-li un ànima al nostre ecommerce creant històries emocionals.
què anem a publicar, com, continuïtat en el temps… consells que aporten valor afegit al nostre producte.
Publicació de continguts:cal tenir una adequada política de gestió de continguts respecte a la publicació de continguts.
Gestió de continguts:
CRM:
eina d'interacció amb els nostres usuaris. Actualitzat i ben classificat respecte al que vol l'usuari, incidències, resoldre dubtes etc.
Call center ON i OFF LINE:
Cal tenir en compte que les eines de gestió són omnicanal. Si ve de Twitter i és ja client nostre el CRM ens ha de donar informació sobre aquest tema. És interessant una finestra de xat prevenda i post venda.
Marketing invers:
es basa que el client parli de nosaltres (per la web, fòrums, socialnetworks...) perquè nosaltres puguem fer canvis sobre el producte.
Servei Post-venda:
aquest servei és obligat i per descomptat ha de ser impecable.
Estratègia:
Anem a lluitar per un producte únic? Per preu? Per una nova tecnologia?
hem de ser capaços de reportar la informació suficient per millorar el nostre producte o servei.
Business intelligence:no només en SEO si no també respecte a la nostra competència o proveïdors.
Posicionament:
Promoció:
plantejar com ens anem a promocionar, amb quines eines (Facebook, twitter…).quins serveis del nostre ecommerce van a estar destacats o tenen més importància. El 20% dels productes es porten el 80% de les vendes (Llei Paretto).
Autopromoció:com plantejar estratègies de fidelització després de convertir. Com li anem a escriure, quan, perquè torni a comprar de nou..
Fidelització:compartir en pàgines d'afiliació que tinguin a veure amb nosaltres o que compartim publicitat a través del CPA (Cost Per Adquisició). Per tant cal compartir beneficis amb ells si la venda vénen de les seves pàgines.
Revenue Sharing:
Facturació:
controlar el temps de la facturació.
controlar si perdem o guanyem.
Balanç:
platear els tancaments fiscals, hisenda…
Tancament:
LOPD:
Llei de protecció de dades. Cal respectar les lleis de cada país.Llei internet.
LSSICE:
Comprovació d'estoc:
no podem vendre un producte que no tenim en l'inventari. Si això ocorre cal cuidar al màxim nostra reputació amb el que és possible que hàgim de perdre el marge comercial per satisfer al client.
si ens costa 5€ un producte no podem vendre-ho a 4,50€. No posar preus a ull o copiar-los de la competència.
Facturació:
és el pas on la caixa arriba al magatzem del nostre proveïdor ben preparada i embalada. Aquesta arriba al nostre magatzem i nosaltres la servirem posteriorment al client.
Picking:
és el processament manual o robòtic on anem posant els productes que ens demanen els nostres clients. És com anar al super i fer la compra en la nostra cistella.
Handling:
una vegada tenim tots els productes de la comanda, ho empaquetem amb el nostre packaging amb la nostra marca i ornaments. El producte es presenta per a l'enviament.
Packing:
l'enviament, és important ja que és la primera vegada que el nostre client té contacte amb el nostre producte, ho veu i fa el unboxing rebent estímuls positius o negatius.
Shipping:
Estratègia de producte:
hi ha productes que tenen major o menor sortida respecte a un període de temps… per tant cal tenir controlat el nombre que anem a tenir en estoc.
hi ha proveïdors més o menys formals per tant cal donar amb uns bons proveïdors.
Gestió de proveïdors:
plantejar que novetats anem a oferir i que impacte van a tenir.
Servei de novetats:quan van a arribar les nostres comandes, quan els anem a pagar (30, 60, 90 dies) si el pagament és immediat, si necessitem aval…
Gestió de comandes:
cal tenir un tracte amb els nostres proveïdors quant a la política de devolucions ja que se'ns pot disparar els costos per aquí.
Gestió de devolucions:
codificar els nostres productes d'acord a la codificació que fan servir els nostres proveïdors perquè no hagin errors i adaptar-los a tots els nostres mitjans.
Codificació de productes:és important perquè és el que aconseguirà vendre fàcil i ràpid de cara al client.
Política de preus:
Recepció de mercancias:
com rebrem aquesta mercaderia?
com comprovarem que estigui en bon estat?
Verificació demanat:
comprovar que sigui el producte que hàgim demanat.
Verificació producte:on ho anem a situar? En el nostre magatzem? En el dels proveïdors?
Ubicació:
Cada quant anem a realitzar un control?
Control d' stock:
controlar l'inventari de quant ens queda dels nostres productes.
Inventari:
Devolucions:
és la part de la logistica inversa.
necessitarem una adequada política de recollida i substitució ja que ens interessa que aquest producte torni al més aviat possible a les nostres mans. Per tant cal comprovar que estigui en bon estat.
Recollida i substitució:
comprovar que el client no estigui fent frau.
Verificació de comandes a client:controlar que realment s'hagi lliurat al client quan cal fer-ho la devolució del producte nou.
Verificació de comandes lliurades:
hem de tenir una relació molt estreta amb l'empresa de transport logística.
Relació amb transport:
controlar que devolucions hem tingut, la qual cosa s'ha lliurat etc.
Relació DPT de compres:
tot l'anterior ha d'estar reportat per un CRM per fer seguiment del client. Si al final el client ha fet 100 devolucions cal prendre mesures dràstiques ja sigui amb el client o amb el dpto de compres.
Relació amb CRM:
Hi ha una dada que és molt rellevant per a la bona salut del comerç electrònic i és que al voltant del 70% d'aquests són rendibles o estan sanejats, una xifra realment bona.
El fet de tenir un comerç electrònic implica un compromís extra per part de l'empresa amb els seus clients. De les nostres polítiques descrites anteriorment dependrà que el nostre client se senti atret, compri, el puguem fidelizar i que torni a comprar que és realment el que ens interessa.